LG new1

پوسیدگی دندان | ترمیم دندان

پوسیدگی دندان یا اصلاحا کرم خوردگی دندان از شایع ترین بیماری های عفونی قابل انتقال است یعنی امکان سرایت آن از دندان مبتلا به دندان سالم وجود دارد و عامل ایجاد کننده آن باکتری هایی مثل استرپتوکوک موتان می باشد. باکتری ها با مصرف مواد قندی و کربوهیدات های موجود در غذایی که می خوریم اسیدی تولید می کنند که سبب از بین رفتن بافت دندان و پوسیدگی آن می شود.

بافت دندان از سه قسمت تشکیل شده است:

مینای دندان که محکم و سخت بوده و تاج دندان را می پوشاند و ضخامت آن تا 3 سانتی متر می رسد.عاج دندان یک بافت زنده محسوب می شود که با مینا پوشیده شده است.عصب دندان یا پالپ که شامل بافت همبند همراه با عروق و اعصاب است و طراوت و رطوبت دندان را تامین می کند و وقتی دندان عصب کشی شود شکننده می گردد.

پوسیدگی دندان از مینای دندان شروع می شود و بعد به عاج می رسد. در این مرحله می توان با ترمیم ساده دندان مانع از گسترش آن شد و پوسیدگی را درمان کرد، در این مرحله دندانپزشک با تمیز کردن پوسیدگی حفره ایجاد شده را با مواد مخصوص پر می کند. در غیر این صورت با ادامه روند پوسیدگی و عدم ترمیم دندان، اتاقک پالپ دندان باز می‌شود و پوسیدگی دندان به عصب می‌رسد. با خوردن مواد غذایی شیرین، سرد یا گرم دردی تیز و ناگهانی در دندان احساس می شود که بسیار آزار دهنده است و باید درمان ریشه انجام داد.

در صورتی که باز هم دندان پوسیده درمان نشود، دندان ملتهب می گردد و ممکن است این التهاب به مرکز و مغز دندان سرایت کند و ریشه دندان عفونت کند و سبب دندان درد بسیار شدید و نامنظم شود. این درد حتی در اطراف چشم، گوش و بینی هم احساس می گردد و چون پوسیدگی به قسمت های عمیق تر رسیده است درمان های پیچیده تری لازم است. حتی در مواردی که پوسیدگی دندان بسیار شدید است ممکن است نتوان با درمان ریشه هم دندان را حفظ کرد و تنها راه باقیمانده، کشیدن دندان پوسیده باشد.

آبسه پری اپیکال

اگر پوسیدگی دندان پس از درگیر شدن ریشه باز هم درمان نشود آبسه پری اپیکال ایجاد می شود. این آبسه ممکن است به صورت هم سرایت کند و حتی برای چشم خطرناک باشد و باید به صورت اورژنسی درمان گردد. عفونت و آبسه دندان می تواند به خارج از دندان و فضای فک وارد شود. اگر این عفونت به فک بالا سرایت کند ممکن است سینوس ها را هم درگیر کند که عوارض بسیار خطرناکی در بر خواهد داشت. در صورتی که عفونت از دندان به فک پایین سرایت کند ممکن است چانه را درگیر کند. عدم درمان آبسه می تواند حتی در مواردی زندگی فرد را تهدید می کند.

کنترل و درمان آبسه هایی که در نواحی سطحی و در مجاورت استخوان فک باشند راحت تر است اما در صورت سرایت عفونت به فضاهای عمقی مثل فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب انسداد راه های تنفسی، التهاب پرده مغز (مننژیت) و سپتی سمی (انتشار عفونت در خون) شود.

امراض قلبی عروقی

پوسیدگی های درمان نشده با بیماری های قلبی عروقی نیز در ارتباطند. برخی از مطالعات نشان داده اند که عفونت اطراف دندان ها می تواند به گردش خون وارد شود و از این طریق به قلب آسیب وارد کند. در مطالعه ای که در سوئد انجام شد مشخص شد «مرگ ناشی از بیماری های عروق کرونر در کسانی که کمتر از ده دندان دارند، هفت برابر از افرادی که بیشتر از بیست و پنج دندان دارند، بیشتر است».

تغییر ساختار دندان دائمی

اگر پوسیدگی دندان در کودکی و در دندان های شیری رخ دهد و درمان نشود می تواند سبب سرایت عفونت به جوانه ی دندان دائمی زیر دندان پوسیده شده و آن را تخریب کند و در برخی از موارد فرم دندان تغییر می یابد به طوری که نیمه ی دندان دائمی تشکیل نمی شود.

تاثیر بر تلفظ

پوسیدگی دندان های شیری در زیر دو سالگی ممکن است تلفظ کودک را تحت تاثیر قرار دهد زیرا تکلم کودک در این سن هنوز کامل نشده است.