LG عفونت لثه11

عفونت لثه| لثه

لثه به عنوان عضو کوچکی از بدن که ریشه دندانها را در خود نگهداری می‎کند، اهمیت زیادی در سلامت دهان و دندان دارد. به همین دلیل می‎توان گفت هر گونه التهاب یا عفونت در لثه‎ها‎ موجب سرایت آن به کل اجزای دهان و مهمتر از آن، دندانها می‎شود.

علت عفونت لثه

یکی از مهمترین دلایلی که موجب بیماری لثه و در نتیجه التهاب و عفونت آن مشخص شده، تجمع باکتری‎ها‎ در نتیجه باقی ماندن مواد غذایی در لابه لای دندانها می‎باشد. بدین معنا که باقی ماندن غذا موجب تشکیل جرم و پلاک بر روی دندانها و لثه می‎شود که به مرور زمان به محل مناسبی برای رشد باکتری‎ها‎ تبدیل می‎شوند. عفونت لثه موجب از بین رفتن لثه و استخوان دندان می‎گردد.

درمان لثه به منظور حذف جرم‎ها‎ی چسبیده بر روی مینا و ریشه دندان صورت می‎گیرد. به علت سم و التهاب ناشی از باکتری‎ها‎، محل پیوند لثه به دندان از بین می‎رود و لثه از دندان و استخوان جدا می‎شود. در نتیجه این امر یک پاکت عمیق دور تا دور دندان ایجاد که به مکان مناسبی جهت رشد باکتری‎ها‎ و پلاک غذایی تبدیل می‎گردد. به همین دلیل پیشگیری از عفونت لثه و در عین حال درمان آن اهمیت پیدا می‎کند و در صورتی که عفونت لثه‎ها‎ درمان نشود، منجر به از دست رفتن دندانها می‎شود.

در یک دسته بندی می‎توان علت عفونت لثه را در موارد زیر خلاصه نمود:

آلرژیتغذیه ناکافیلوسمی یا سرطان خونبیماری قارچی (کاندیدیازیس)عفونت لثه یا کرم خوردگی دندانبیماری پیوره یا التهاب اطراف بافت لثه

علائم عفونت لثه

قرمزی لثهمتورم شدن لثهلق شدن و افتادن دندانافزایش فاصله بین دندان‎ها‎در موارد حاد، خون ریزی لثهمشاهده لکه‎ها‎ی چرک در لثه

درمان عفونت لثه

درمان عفونت لثه می‎تواند به چند شکل صورت بگیرد که همه توسط دندانپزشک خوب انجام می شود.

درمان عفونت به روش سنتی

در روش درمان سنتی، جرم و پلاک از روی دندان و ریشه برداشته و سپس با استفاده از دهانشویه‎ها‎ و در برخی موارد با کمک درمان با داروهای آنتی بیوتیک، باکتری‎ها‎ی ایجاد کننده عفونت از بین می‎روند. درمانهای سنتی زمانی کارایی دارند، که میزان عفونت خفیف باشد اما زمانی که عفونت به عمق لثه نفوذ کرده باشد، روش‎ها‎ی سنتی قابل استفاده نیستند و باید از روش جراحی استفاده نمود.

جراحی برای درمان عفونت لثه

جراحی لثه به منظور حذف عفونت از ریشه دندان و عمق لثه صورت می‎گیرد. در این روش، دندانپزشک زیبایی خوب، بافت‎ها‎ی عفونی از سطح ریشه و استخوان برداشته و مجددا لثه در محل خود بخیه زده می‎شود. یکی از مشکلاتی که در روش جراحی لثه وجود دارد، کوتاه شدن لثه می‎باشد.

درمان عفونت لثه با استفاده از روش لیزر

از آنجا که علت اصلی عفونت لثه باکتری‎ها‎ هستند به همین دلیل اگر بتوان باکتری‎ها‎ را از میان برداشت و لثه را استریل نمود، عفونت درمان خواهد شد. در روش درمان لثه بوسیله لیزر، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی قبل و بعد از برداشت جرم و تمیز کردن دندان‎ها‎، یک فیبر نوری بسیار نازک بر روی لثه‎ها‎ و داخل شیار لثه ای تابانده که موجب حذف باکتری‎ها‎ می‎شود. این روش برای زمانی که عفونت بسیار عمیق شده باشد، کاربرد دارد. در مواردی که عفونت در سطح خفیفی باشد، می‎توان عفونت را توسط آنتی بیوتیک‎ها‎ درمان نمود.

درمان عفونت لثه با روش لیزری، بدون خونریزی صورت می‎گیرد و پس از انجام این عمل، لثه بسیار سریع و بدون درد و التهاب درمان می‎شود. همچنین در روش لیزر به برش و بخیه احتیاجی نیست زیرا فیبر نوری بسیار ظریف به همه جا در زیر لثه دسترسی دارد. یکی دیگر از مزایای روش لیزری، عدم تحلیل و کاهش ارتفاع لثه پس از جراحی می‎باشد.

پیشگیری از عفونت لثه

مصرف آب کافیغرغره کردن محلول آب و نمکمسواک زدن (حداقل روی 2 بار)استفاده از میوه‎ها‎ی حاوی آنتی اکسیداناستفاده از نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی لابه لای دندانهااگر سابقه عفونت وجود دارد، باید مسواک‎ها‎ی قبلی کنار گذاشته شوند.