LG halitoz

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‎تواند بر تعاملات و روابط اجتماعی افراد تاثیرگذار باشد. زمانی که فرد از بیماریِ بوی بد دهان رنج می‎برد، نمی تواند به بخوبی با دیگران ارتباط برقرار کند و در نتیجه به منزوی شدن و تبعات سوء دیگری می‎انجامد. به همین جهت، پیدا کردن دلیل و علت اصلی بوی بد دهان و سپس درمان این مشکل اهمیت پیدا می‎کند. در زیر به برخی از مهمترین علت‎ها‎ی شایع در بیماری بوی بد دهان می‎پردازیم:

بیماری‎ها‎ی دندان و لثه

زمانی که دندان پوسیده باشد فضای مناسبی برای رشد میکروب‎ها‎ و عفونت‎ها‎ ایجاد می‎شود. جرم و پلاکی که اطراف دندان است، بوی بسیار بدی را تولید می‎کند. پوسیدگی‎ها‎ی دندان نیز به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می‎دهد. لثه‎ها‎یی که دچار عفونت شده باشند، زمان مسواک زدن خونریزی کرده و دچار التهاب می‎شوند. در این شرایط باید به یک دندانپزشک زیبایی و ترمیمی مراجعه نمود.

بیماری‎ها‎ی مربوط به کبد و معده

وجود سینوس‎ها‎ی عفونی و بیماری‎ها‎ی معده، عامل دیگری برای ایجاد بوی بد دهان می‎باشد که در این مواقع، درمان از حیطه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی خارج است و باید به متخصص دستگاه گوارش مراجعه نمود.

عادات بد غذایی

مصرف بعضی از غذاها، موجب بوی بدی دهان‎ می‏شود. مصرف دخانیات نیز عامل دیگری در ایجاد بوی بد دهان می‎باشد. در این موارد باید پیشگیری نمود و از مصرف مواردی که موجب ایجاد بوی بد دهان می‎شوند، پرهیز نمود. از جمله مواد غذایی که عامل بوی بد دهان است، می‎توان به سیر و پیاز اشاره نمود.

کاهش قند خون

زمانی که معده خالی باشد، قند خون کاهش می‎یابد و در این صورت خون یک ماده ترشح می‎کند که موجب بوی بد دهان می‎شود. در هنگام صبح بوی بد دهان شایع تر است. علت این امر بسته بودن دهان و مقدار کم بزاق می‎باشد که محیط مناسبی برای رشد باکتری‎ها‎ ایجاد می‎شود. این مشکل با مسواک زدن و صبحانه خوردن قابل رفع شدن می‎باشد.

عفونت لوزه‎ها‎

زمانی که بوی بد از حلق، لوزه‎ها‎ و سینوس‎ها‎ی فکی خارج می‎شود، ممکن است علت در عفونت‎ها‎ی حلق، لوزه و آبسه‎ها‎ی ریه باشد. در این صورت باید به متخص گوش، حلق و بینی مراجعه نمود.

دیابت و بیماری کلیوی

افرادی که به دیابت و ناراحتی‎ها‎ی کلیوی مبتلا هستند، زمینه بیشتری برای رشد باکتری‎ها‎ی دهان و در نتیجه بوی بد دهان دارند. در بیماران دیابت و کلیوی، عفونت‎ها‎ی قارچی به سرعت رشد کرده و موجب خشکی دهان می‎شود و در نتیجه بوی بسیار بدی ایجاد می‎شود.

درمان و رفع بوی بد دهان

زمانی که علت بوی بد دهان شناخته شد، باید برای رفع و درمان آن قدم برداشت. در زیر به روش‎های متفاوت درمان و رفع بوی بد دهان می‎پردازیم:

-زمانی که بوی بد ناشی از مصرف مواد غذایی و دخانیات باشد، این مشکل پایدار نیست و با ترک سیگار و خودداری از مصرف برخی غذاهای ایجاد کننده بوی بد، از بین می‎رود. در این مواقع برای کاهش بوی بد، می‎توان از آدامس استفاده کرد و یا مسواک زد. استفاده از برخی گیاهان معطر از قبیل پونه و نعنا نیز می‎تواند موثر باشد.

-دندانهایی که پوسیده هستند و بوی بد ترشح می‎کنند باید ترمیم شوند؛ زیرا موجب ایجاد یک محیط مناسب برای رشد میروارگانیسم‎ها می‎شوند. همچنین غذاهای مصرفی که در حفره این دندان‎ها‎ باقی می‎مانند، بوی بدی را ایجاد می‎کنند. برای رفع بوی بد حاصل از پوسیدگی باید به یک دندانپزشک خوب مراجعه کرد تا معاینات لازم جهت ترمیم دندان ها صورت بگیرد.

-زمانی که علت بوی بد دهان لثه باشد باید جراحی‎های لازم صورت بگیرد و علت اصلی بیماری لثه مشخص شود.

-برخی نقاط دندانها دور از دسترس بوده و به سختی تمیز می‎شوند. یکی از این مکانها، دندانهای عقل هستند که مکان مناسبی برای رشد میکروب‎ها و باکتری‎ها می‎باشند. جراحی دندان عقل می‎تواند از بوی بد دهان جلوگیری کند.

رفع بوی بد دهان با استفاده از روش جراحی

با استفاده از روش‎های جراحی می‎توان برای همیشه از شر بوی بد دهان خلاص شد. در این شیوه التهاب لثه از بین می‎رود و باکتریهای نفود کرده در ناحیه ریشه دندان و استخوان، حذف می‎شوند. در روش جراحی، ابتدا بافت لثه از استخوان فک جدا می شود، سپس ناحیه مورد نظر با مواد ضد میکروبی شستشو داده می‎شود و بافت لثه به حالت اولیه بازگردانده و بخیه می‎شود.

رفع بوی بد دهان با روش لیزر

برای رفع بوی بد دهان با روش لیزر، جراحی، خونریزی و درد وجود ندارد. به عبارت دیگر، در این روش درمانی، جریان های عروق خونی بسته و با انسداد الیاف عصبی لثه، موجب کاهش درد در 90 درصد موارد می‎شود. بر خلاف روش جراحی، بیمار پس از لیزر تراپی می‎تواند به راحتی غذا مصرف کند و به دلیل جوش دادن بافت‎ها‎ی لثه توسط تابش لیزر، نیاز به بخیه از بین می‎رود. همچنین احتمال تشکیل بافت اضافه در لثه (اسکار) کاهش می‎یابد. این روش برای بیمارانی که به بوی بد دهان در قسمت حفره‎ای دندان دچار هستند، کاربرد دارد.

نکاتی برای مراقبت و بهداشت دهان و دندان

زبان یک مکان مناسب جهت رشد باکتری‎ها و در نتیجه ترشح بوی بد دهان می‎باشد. لذا در هنگام مسواک زدن باید سطح زبان نیز به دقت شستشو داده شود.زمانی که دندانها با استفاده از پروتز ترمیم می‎شوند، نیازمند مراقبت بیشتری هستند. مسواک زدن دندانهای پر شده، نیاز به دقت و تکنیک‎های بیشتری دارد.استفاده از خمیردندان‎های حاوی فلوراید‎ می‏تواند از پوسیدگی‎های دندانی جلوگیری نماید.استفاده از دهانشویه و نخ دندان در کنار مسواک زدن برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری‎ می‏باشد.نوشیدن آب‎ می‏تواند از خشکی دهان جلوگیری کند.در صورت استفاده از دندان مصنوعی، باید قبل از خواب از دهان خارج شود و درون محلول ضد عفونی کننده قرار گیرد.استفاده از میوه و سبزی و مواد غذایی کم چرب‎ می‏تواند از بوی بد دهان جلوگیری نمایند.استفاده بی رویه از مواد خوشبو کننده دهان از قبیل اسپری و شوینده‎های مختلف به دلیل داشتن الکل، موجب خشکی دهان و در نتیجه افزایش بوی بد دهان‎ می‏شوند.